Groep 5

 

spellingcategorie├źn groep 5
spelling-categorieen--regel-groep-5-3.docx
Download

17 januari 2018

Woensdag, 17 januari 2018

Beste ouders/verzorgers,

Allereerst de beste wensen voor 2018!
Een nieuw jaar, maar ook nieuwe dingen in de klas. We zijn namelijk begonnen met een nieuwe taal- en spellingmethode.
De afgelopen maanden zijn we bezig geweest om een nieuwe methode uit te kiezen. We hebben er twee uitgeprobeerd in de klas.
We hebben als school gekozen voor de methode STAAL (Sterk in Spelling en Taal). Deze methode heeft een spelling deel, hierin komt ook de grammatica aan bod en een taal gedeelte. We moeten allemaal nog even wennen, maar we zijn enthousiast van start gegaan.

Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari ben ik niet op school. Ik heb 2 studiedagen over begrijpend lezen. Ik volg een opleiding tot taal-leesspecialist. In oktober had ik al een tweedaagse over technisch lezen en deze week dus over begrijpend lezen.
Voor de donderdag is geen inval. De groep is 's morgens in de eigen klas. Juf Marit staat dan voor de groep. 's Middags worden de kinderen over de andere groepen verdeeld. 
Op vrijdag is er wel een invaller. Er is vrijdag geen gym.

Wat gaan we de komende tijd leren?
spelling: 
De nieuwe methode werkt heel anders dan de oude methode. Omdat de methode zo anders is hebben we besloten om in blok 1 te beginnen. De eerste twee blokken zijn namelijk een herhaling van groep 4. We kunnen zo de categorieën goed oefenen.
Misschien heeft u uw kind al eens horen praten over een hakwoord, luchtwoord, een eeuw/ieuwwoord of een plankwoord. De categorieën hebben namelijk allemaal een naam, een pictogram, een gebaar en een bijbehorende regel.
Deze methode werkt heel erg vanuit het luisteren naar het woord. Hoor je een korte klank (a, e, i, o, u) en daarna een /g/klank. Dan is het een luchtwoord en schrijf je ch(t). Behalve bij hij legt, hij ligt en hij zegt.
We maken gebruik van een stappenplan. Luister naar het woord, zeg het woord na, welke regel hoort er bij het woord, schrijf het woord op, kijk het woord na. 
De kinderen luisteren ook steeds beter naar het woord en denken echt na over de categorie die daarbij hoort. Dat is leuk om te zien.
Taal:
Ook voor taal dus de nieuwe methode. Naast de lessen die er aangeboden worden moeten de leerlingen dat wat ze geleerd hebben ook laten zien aan het eind van het blok. Nu werken we aan het blok Noodweer. Het einddoel is, naast de toets, dat de kinderen hun eigen ideale weerbericht presenteren. Bij een ander blok kan dat zijn dat ze bijvoorbeeld een gedicht moeten schrijven.
rekenen:
We werken aan de volgende doelen:
Optellen en aftrekken tot 100.
Sprongen op de getallenlijn.
Inhoud maatbeker aflezen en aanvullen tot 1 liter
klokkijken in digitale tijd (hele en halve uren)
vermenigvuldigen en delen.

U ziet het, er is nog genoeg te doen en te leren in groep 5.

juf Martine


13 december 2017

Vrijdag, 15 december 2017

Beste ouders/verzorgers,

Vrijdagmiddag had ik een uitgebreid blog getypt, maar toen ik de foto's wilde toevoegen liep de computer vast en was ook mijn tekst weg.
Nu doe ik een nieuwe poging, uit mijn hoofd dus minder uitgebreid waarschijnlijk.
December: een drukke, maar leuke en gezellige maand. 
Vorige week dinsdag was de Sint nog in onze klas, een gezellige dag met 's morgens een spelletjescircuit en het bezoek van de Sint en 's middags een film.
Op donderdag stond de kerstboom al in de klas en gingen we meteen door in kerstsfeer.
Vooral afgelopen week hadden we het heel druk in groep 5.
Op maandag zongen we twee liedjes voor de cd voor het Glazen Huys. De kinderen hebben erg goed gezongen. Op woensdag mochten we schaatsen en brachten we meteen de cd bij het Glazen Huys. We mochten toen zelfs even in de regiekamer kijken. Daarna gingen we schaatsen. Ondanks de regen hebben we ons best vermaakt. Er lag een laagje water op het ijs, waardoor het extra glad was. Het nadeel was, dat als je viel, je meteen erg nat was. Op het laatst kreeg iedereen het toch wel koud, dus zijn we snel naar school gegaan. Daar droge kleding aangetrokken (sommigen zelfs kleding van de juf :-o ). Een lekker kopje warme thee gedronken en toen ging het wel weer. Op donderdag was het Open podium, waar Maerle en Francisca een dans deden en Puck en Nouraine gingen turnen. Knap hoor. Nu nog de laatste week met donderdag het gezellige kerstdiner en vrijdag spelletjes- en opruimdag. Daarna kan iedereen genieten van een welverdiende vakantie.

Wat gaan we de komende tijd leren:
Rekenen:
Met rekenen zijn we net begonnen in blok 3. Daar leren we het plaatsen van getallen op de getallenlijn tot 1000, Sprongen op de getallenlijn tot 1000, (handig) optellen en aftrekken tot 1000, digitale tijden opschrijven en aflezen (hele en halve uren).
Spelling: 
We zijn bezig om een nieuwe taal- en spellingmethode uit te kiezen. De leerkrachten hadden twee methodes uitgekozen en we hebben van beide methodes een blok uitgeprobeerd. Eerst een blok uit Taal Actief en nu een blok uit Staal. Vrijdag is de beslissing gevallen dat we Staal gaan aanschaffen. Omdat Taal in Beeld al aardig verouderd is hebben we besloten om in januari al te gaan beginnen met Staal.
Deze methode heeft 5 spellinglessen (4 basislessen en 1 herhalingsles) per week. Onze oude methode had er maar twee per week. Deze methode gaat heel erg uit van  het luisteren naar woorden. Wat hoor je? Is het een zingwoord, een plankwoord, of een luchtwoord. Vraag uw kind maar eens, zij kunnen u er meer van vertellen. We proberen nu blok 1 van groep 5 uit, waarin alle categorieën van groep 4 herhaald worden.
Taal: 
Bij taal maakt de volgorde van de blokken niet uit, daarom mochten de kinderen kiezen. Ze kozen voor het thema Noodweer. Het uiteindelijke doel van dit blok is het beschrijven en presenteren van jouw ideale weer. Daarom leren we in dit blok bij woordenschat woorden die bij het weer horen, leren we een mening vormen en een leergesprek houden. We leren ook dat sommige worden andere woorden sterker maken, bijvoorbeeld dat je snikheet kunt gebruiken in plaats van alleen maar heet. De eerste twee weken leer je alles wat je nodig hebt voor je presentatie over het weer.
wereldoriëntatie:
We zijn nu bezig met een blok geschiedenis. We zijn beland in de tijd van de ridders en monniken. Les 1 gaat over ridders en heren, les 2 over monniken en les 3 over horigen.
Na de vakantie doen we weer een blok aardrijkskunde. Het thema is 'aan het werk'. Les 1 gaat over werken in een fabriek, les 2 over werken in een pretpark en les 3 over werken op het platteland.

belangrijke data:
dinsdag 19 december toets geschiedenis
donderdag 21 december kerstdiner (denkt u aan de 3 b's (bord, beker en bestek)?
donderdag 21 december portfolio mee naar huis
vrijdag 22 december opruimen en spelletjes mee naar school

We maken er nog een gezellige week van.
Alvast fijne feestdagen en tot volgend jaar!

PS het toevoegen van de foto's lukt niet, dat moet ik op school doen, dus die volgen nog

Juf Martine


09 november 2017

Vrijdag, 10 november 2017

Beste ouders/verzorgers,

Afgelopen week hadden we het Nationaal schoolontbijt. Veel kinderen kwamen in pyjama op school. Het was erg gezellig tijdens het eten. Wat kunnen sommigen veel eten zeg. Ons ontbijt duurde wel 1,5 uur!
Vorige week vrijdag hadden we Streetwise. We hebben het gehad over de remweg van een auto en dat het erg belangrijk is om op de juiste hoogte in de auto zitten, zodat de autogordel optimaal werkt. Op het laatst mochten alle kinderen meerijden in de auto en zelf remmen. Stoer hoor.
We zijn met de school bezig om een nieuwe methode uit te kiezen voor taal en spelling. Op dit moment ben ik met de kinderen bezig om één van de methodes uit te proberen in de klas. De komende vier weken werken we met Taal Actief.

Wat gaan we de komende tijd leren?
Taal: 
Aan het einde van het blok weten de kinderen:  
hoe je een voorzetsel in een zin gebruikt
hoe je een werkwoord in de verleden tijd herkent
wat het hele werkwoord is
wat de basisvorm van een bepaald woord is bijv zusje komt van zus

Spelling:
Aan het eind van het blok weten de kinderen.
hoe je een woord moet schrijven als je aan het eind een /t/ hoort. bijvoorbeeld hond
hoe je woorden met een lange klank aan het eind schrijft bijv. sla
Hoe je woorden met een lange klank aan het eind van de klankgroep schrijft bijv. jager
hoe je woorden met een korte klank aan het eind van de klankgroep schrijft bijv. bakker.

Rekenen:
in blok 2 werken we aan:
buurgetallen 299-300-301
positieschema's 321 is 3 van 100, 2 van 20 en 1 van 1
getallenlijn tot 500
getallen splitsen
tafels
relatie tussen vermenigvuldigen en delen 4x5=20 5x4=20 maar ook 20:5=4 en 20:4=5

Technisch lezen:
We zijn begonnen met het tweede werk- en leesboek van Estafette.
De komende tijd komen de volgende leesmoeilijkheden aan bod:
lezen van woorden met -x-, -y-, -cc- (uitspraak k), woorden met twee klinkers die geen tweeklank vormen.
lezen met leestekens
lezen van een dialoog met goede intonatie

Wereldoriëntatie
We hebben net het blik van Aardrijkskunde afgerond (dinsdag is de toets)
We gaan nu verder met natuur, het thema is: Eigen lichaam
Wat gebeurt er op de Eerste hulp?
Hoeveel botjes heb ik in mijn vingers?
Hoe kun je bewegen?
Wat zit er nog meer in mijn lichaam?

Engels
In de volgende Unit van Engels gaan we aan de slag met het thema 'spare time'.
Daarin komen de volgende lesdoelen aan bod:
vragen of iemand een huisdier heeft
antwoorden of je een huisdier hebt
aangeven of je van huisdieren houdt
in een dialoog vertellen of je iets wel of niet kunt

Belangrijke data:
dinsdag 14 november toets Aardrijkskunde
donderdag 16 november Daltonshow. U mag komen kijken.
woensdag 22 november ouderavond



« Vorige pagina Volgende pagina »
Apr
25

De bomen in met groep 8.... lees meer »
Apr
20

De Koningsspelen zijn begonnen!!!... lees meer »